Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
X

Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Sponsorzy i partnerzy

Na krążenie – ćwiczenia!
2012-07-23 08:23:15
W Polsce problemy z krążeniem są pierwszą przyczyną zgonów. Niestety, główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest cywilizacyjna zmiana, jaka się ciągle dokonuje. Zmiana trybu życia na siedzący, brak ruchu, niezdrowe jedzenie – wszystko to prowadzi w końcu do problemów z krążeniem.

Prawidłowe krążenie można łatwo sprawdzić mierząc ciśnienie. Dorosły człowiek powinien mieć ciśnienie maksymalnie 140/90. Jeśli w kolejnych pomiarach ta wartość zostaje przekroczona, oznacza to nadciśnienie i konieczną wizytę u lekarza. Ciśnienie oczywiście może też być zbyt niskie. W takich sytuacjach powoduje to ospałość, zmęczenie, zimne dłonie.

Jak poprawić krążenie?

Podstawą jest odpowiednia dieta i ruch. Ruch pobudzi naszą krew do działania w odpowiedni sposób, nie będzie „zastawała się” w niektórych miejscach, powodując zbyt niskie ciśnienie. Wszystkie składniki niepożądane, które krew niestety również ze sobą niesie, nie będą miały czasu odłożyć się w naczyniach krwionośnych. Jeśli jeszcze do tego dodamy odpowiednią dietę, dzięki takiemu połączeniu nasze krążenie będzie się utrzymywało w normie.

Posiłki powinny być lekkostrawne, niewielkie, ale częste. Osoby z niskim ciśnieniem powinny zaprzyjaźnić się z pełnoziarnistym pieczywem, orzechami, szpinakiem i fasolą. Osoby z nadciśnieniem, a zwłaszcza te, które przyjmują leki, powinny przestawić się na ryby i przetwory zbożowe. Każdemu zaś przyda się zdecydowanie ograniczenie soli i słonych produktów.

Ćwicz, by zdrowym być

Podstawą w problemach z krążeniem są ćwiczenia fizyczne. Dotyczy to nie tylko młodych, ale i starszych osób. Nieważne, czy masz zbyt niskie, czy też zbyt wysokie ciśnienie – ćwiczenia fizyczne są dla wszystkich bez wyjątku. Ćwiczenia fizyczne, wykonywane regularnie, prowadzą po pewnym czasie do obniżenia wartości spoczynkowego ciśnienia. Widać to zwłaszcza u osób, które wcześniej prowadziły raczej „nieruchomy” tryb życia. Nie należy jednak rzucać się od razu na głęboką wodę i wykonywać ćwiczeń wielogodzinnych i bardzo męczących. Aktywność fizyczną należy stopniowo zwiększać, rozpoczynając od umiarkowanych ćwiczeń 3 razy w tygodniu po 15, 20 minut. Powinny być to ćwiczenia niezbyt intensywne – szybki spacer, jazda rowerem. Treningi należy sukcesywnie wydłużać i pomału zwiększać ich intensywność. Docelowo dążymy do zmiany stylu życia, który uwzględni treningi fizyczne 4, 5 razy w tygodniu po godzinie.

Najbardziej polecane nadciśnieniowcom są wszystkie ćwiczenia wytrzymałościowe, prym jednak wiodą:

 - bieganie

 - jazda na rowerze

 - pływanie

 - ćwiczenia na steperach

Osoby o zbyt niskim ciśnieniu, na przykład hipotonicy (niedociśnienie tętnicze), również powinny zadbać o siebie i zdecydować się na regularne ćwiczenia. Dzięki temu szybsze będzie spalanie tkanki tłuszczowej, poprawi się praca serca, samopoczucie, a nawet jakość snu! Systematyczny wysiłek fizyczny ma same zalety i tylko od nas zależy, czy chcemy czerpać z niego korzyści. Kilka podstawowych rad dla osób ze zbyt niskim ciśnieniem należy zacząć od podobnej rady, jak wcześniej dla nadciśnieniowców – nie zaczynajcie ćwiczeń bardzo wyczerpujących i długich na samym początku! Stopniujcie wysiłek i dajcie organizmowi czas, żeby się przyzwyczaił do zmian. Nie nastąpi to w ciągu tygodnia ani dwóch, jeśli jednak będziecie się trzymać systematyczności, wasza kondycja będzie stopniowo poprawiać się. Systematyczność właśnie jest tutaj kluczem do sukcesu, ale również rezygnacja z popularnych cywilizacyjnych ułatwień. Zamiast podjeżdżać 3 przystanki autobusem, przejdź się na piechotę. Zamiast wjeżdżać na 4 piętro windą – wejdź po schodach. W siedzącej pracy wstawaj co jakiś czas, żeby przejść się kawałeczek i rozruszać kości i mięśnie. Pobudzaj krążenie przeciągając się, unosząc nogi. Wybierz taką dyscyplinę sportu, która nie tylko pobudzi krążenie, ale również będzie sprawiała Ci przyjemność.

Wspólnie łatwiej!

Do ćwiczeń namówcie też innych. Ćwiczenie w grupie bliskich Wam osób nie tylko poprawi Wasze relacje, ale również będzie powodowało wzajemną motywację. Będziecie mogli się wspólnie wspierać w wysiłkach. Ważne jest jednak, żeby osoby, które zaczynają ćwiczyć miały świadomość tego, że nie od razu Rzym zbudowano – maraton do przebiegnięcia, czy też Tour de France do wygrania czeka ich dopiero za wiele lat, a nie za miesiąc. Efekty również będzie można zaobserwować dopiero po pewnym czasie. Jednak odrobina silnej woli i samozaparcia doprowadzi do tego, że Wasze problemy z krążeniem znikną, samopoczucie się poprawi i wzrośnie poczucie własnej wartości!

zdjęcie: google.pl