Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
X

Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Sponsorzy i partnerzy

Kiedy praca szkodzi
2012-10-04 10:28:33
Jeszcze niedawno, bo raptem 2 wieki temu, praca nie tylko fizyczna była uważana za szkodliwą i hańbiącą dla dobrze urodzonego człowieka. Pracowali tylko ludzie, którzy nie mogli się utrzymać z przychodów z ziemi. Dzisiaj dużo się zmieniło. Jak zatem pracować i być zdrowym?

„Praca szkodzi”

Żadna praca nie pozostaje bez wpływu na zdrowie wykonującego ją. Niewiele osób ma szczęście pracować w bardzo zmiennych warunkach, które nie wymagają automatyzacji ruchów i jednostajnegow wykonywania różnych czynności. Większość z nas w swojej pracy niestety popada w pewną monotonię. Albo cały dzień siedzimy przed komputerem i odbieramy telefony, albo jesteśmy cały czas na nogach bez chwili odpoczynku. Żadna z tych sytuacji nie sprzyja naszemu zdrowiu. Siedząc czy stojąc nadwerężamy swój kręgosłup, korzystając z komputera przez 8 godzin psujemy sobie wzrok. Co zrobić, żeby zminimalizować wpływ naszej pracy na nasze zdrowie?

Ruch i odpoczynek

W zależności od tego, jaki charakter ma nasza praca, należy dążyć do jej urozmaicenia. Jeśli jest to praca siedząca, warto co jakiś czas wstać i przejść się po biurze – o ile to oczywiście możliwe. Również jeżli stoimy lub chodzimy caly dzień, przyda nam się chwila odpoczynku na siedząco.

Praca przy komputerze jest szczególnie przykra, ponieważ powoduje zastanie całego organizmu. Żeby pomóc swojemu ciału warto wykonywać zwykłe rozciąganie. Pomoże to rozładować stres. Nie trzeba nawet wstawać – wystarczy wyciągnąć nogi i ruszać nimi miarowo. Dzięki temu pobudzimy krążenie i będziemy mieć więcej energii do końca dnia pracy. Jeśli jest taka możliwość, warto w czasie przerwy na lunch wstać i zrobić krótki spacer – jeśli jest ładna pogoda, to po dworze (dzięki temu dodatkowo się dotlenimy). Spacer powinien trwać około 10 minut, bo dopiero po takim czasie poczujesz jakąś różnicę. Jeśli nie da się spacerować, zamiast wysyłać wiadomość e-mail do pracownika w sąsiednim pokoju, przyjdź do niego!

Kwestia krzesła

Osoby pracujące przy komputerze powinny namówić swoich pracodawców na zakup ergonomicznych krzeseł. Pozwolą one zachować prawidłową postawę podczas siedzenia. Efekty korzystania ze źle dobranych krzeseł widać będzie dopiero za wiele lat, kiedy zaczną się problemy z kręgosłupem. Odpowiednie krzeslo powinno dawać wsparcie całym plecom, łącznie z odcinkiem szyjnym.

Szkodliwy stres

Stres to coś, co towarzyszy w pracy wszystkim. Nie zawsze da się go uniknąć, ale można spróbować go złagodzić. Regularne przewy kilkuminutowe pozwolą nam odrobinę odetchnąć. Warto też zastanowić się nad ćwiczeniami fizycznymi – najlepiej jeszcze przed pracą, dzięki czemu dotlenimy organizm i poprawimy przepływ krwi. Pomocna może być tzw. „piłeczka stresowa”, dzięki której rozładujemy napięcie w pracy podczas lub bezpośrednio po stresowej sytuacji. Warto wyprobować też specjalnie przygotowanych zestawów muzycznych, które maja za zadanie odstresować.

Nie zawsze da się pracować w idealnych warunkach. Można takich szukać, ale zdobycie dzisiaj pracy, która będzie nam odpowiadała pod każdym względem jest szalenie trudne. Warto zatem wprowadzić kilka prostych zmiany, które ułatwią nam funkcjonowanie na co dzień.