Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
X

Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Sponsorzy i partnerzy

Wzmocnij organizm jesienią
2012-10-05 12:48:57
Jesień to ciężki czas dla organizmu. Wygrzany i wypoczęty po wakacjach wraca do pracy i to od razu w niesprzyjających warunkach pogodowych. Początek jesieni w Polsce jest jeszcze przyjemny i ciepły, ale kiedy nastaje październik, rozpoczyna się też sezon na przeziębienia.

Czego brakuje?

Powrót do pracy wiąże się ze zmianą przyzwyczajeń żywieniowych. W wakacje zawsze był czas, żeby o siebie zadbać i dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Kiedy jednak wracamy do pracy, ciężej jest zadbać nie tylko o regularność posiłków, ale i o ich jakość. Jeśli już od września przestajemy się odżywiać zdrowo, nasze ciało osłabiane jest coraz bardziej z każdym dniem. Nie ma rady – musi nastąpić kryzys, i najczęściej następuje on właśnie w październiku albo w listopadzie.

Pogoda też wtedy nie pomaga – zimne poranki i wieczory, połączone z ciepłymi popołudniami to chorobotwórcza mieszanka. Nigdy nie wiadomo, jak się ubrać, żeby nie tylko nie zmarznąć, ale i się nie przegrzać. W takich zmiennych warunkach organizm dodatkowo osłabiony złą dietą może szybko złapać infekcję. Jeśli zatem zaczynasz odczuwać zmeczenie, znużenie i masz problemy z koncentracją, jest to znak, że Twoim posiłkom brakuje wartości odżywczych. Jeśli nie zareagujesz odpowiednio szybko, może się to skończyć zwolnieniem lekarskim.

Warzywnie i owocowo

Regularne spożywanie soków, owoców i warzyw to najskuteczniejsza metoda dostarczenia organizmowi potrzebnych witamin. Utrzymanie właściwiej diety jesienią nie jest wcale skomplikowane i nie wymaga wielkich wyrzeczeń. Należy tylko pamiętać, żeby znalazło się w niej jak najwięcej świeżych warzyw i owoców. Świetnym pomysłem jest robienie różnego rodzaju sałatek z warzywami, np. z dodatkiem makaronu, które będzie można wziąć do pracy w ramach lunchu.

Sama dieta to nie wszystko. Przydadzą się też ćwiczenia fizyczne, nawet po 20 minut dziennie. Dzieki temu Twój organizm będzie mniej „zastany” i będzie miał więcej energii do działania. Wysypiaj się – dorosły człowiek potrzebuje przeciętnie 7-8 godzin nieprzerwanego snu. Tzw. higieniczny sen wymaga przewietrzonego pomieszczenia i pustego żołądka. Ostatni posiłek powinien być najpóźniej o 18, ponieważ dzięki temu Twój organizm będzie mógł naturalnie spowolnić metabolizm, zamiast pracować nad trawieniem przez część nocy.

Słońce na zdrowie

Póki jeszcze można, warto korzystać ze światła naturalnego, które daje słońce. Nie każdy ma możliwość w ciągu dnia wyjść na spacer. Kiedy jednak przyjdzie weekend, zamiast siedzieć w domu warto wyjść na dwór i skorzystać z dobrej pogody. Będzie to nie tylko okazja do pewnego wysiłku fizycznego, ale również do dotlenienia i rozluźnienia organizmu.

Witamina zdrowia

Jesień powinna nam upływać pod znakiem warzyw i owoców, zawierających witaminę C. Jest to nasz pancerz ochronny przed wszystkimi infekcjami. Uszczelnia naczynia krwionośne i zapobiega przenikaniu do organizmu bakterii i wirusów. Witamina C nie występuje oczywiście wyłącznie w postaci tabletek. Jej doskonałym źródłem są nie tylko owoce cytrusowe, ale również natka pietruszki, kapusta kiszona i ogórki kiszone, czerwone owoce (jagody, porzeczki, owoce dzikiej róży), ale również nasz owoc narodowy – jabłka. Najwięcej witaminy C organizm przyswoi ze świeżych owoców i warzyw, jeśli jednak zdecydujesz się na ich gotowanie, pamiętaj, żeby nie robić tego zbyt długo.

Zdjęcie: Parvin / Foter.com