Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
X

Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Sponsorzy i partnerzy

Śniadanie prasowe Diagnostyka Jajnika 2017
2017-09-19 00:00:00

89% mężczyzn wie, że kobiety powinny regularnie chodzić do ginekologa na badania kontrolne. Niestety najwięcej wątpliwości budzi USG dopochwowe, częściej niż co dziesiąty mężczyzna uważa, że nie ma konieczności wykonywania tego badania regularnie. Wynika to prawdopodobnie z braku wiedzy na czym polega i czemu służy to badanie.


89% mężczyzn wie, że kobiety powinny regularnie chodzić do ginekologa na badania kontrolne. Niestety najwięcej wątpliwości budzi USG dopochwowe, częściej niż co dziesiąty mężczyzna uważa, że nie ma konieczności wykonywania tego badania regularnie. Wynika to prawdopodobnie z braku wiedzy na czym polega i czemu służy to badanie. To fragment wyników badań pt. „Zdrowie przede wszystkim”, jakie przeprowadziła na zlecenie Kwiatu Kobiecości firma IQS, które dotyczyło zagadnień związanych z nowotworem jajnika.

„Wyniki badań firmy IQS, z którą współpracujemy już od lat, utwierdziły mnie w przekonaniu, że tegoroczna odsłona musi być skierowana do mężczyzn – stwierdza Ida Karpińska, Prezes Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości. – Co dziesiąty mężczyzna w ogóle nie jest wprowadzany w temat zdrowia intymnego swojej partnerki, a co gorsze, połowa z badanych mężczyzn w ogóle nie wie, jakie badania profilaktyczne należy wykonać w kierunku nowotworów kobiecych. Nie mogłam przejść nad tym obojętnie, dlatego aktualna kampania „Diagnostyki jajnika” będzie inna. Będzie o miłości …

 

 

Miłość ? Pewnie! Cele kampanii.

19 września ruszyła III odsłona Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej Diagnostyka jajnika pod hasłem: Miłość? Pewnie! Ale zdrowie przede wszystkim! Ambasadorami akcji został znany szerokiej widowni aktor serialu „M jak Miłość” Krystian Wieczorek, z żoną - Marią Wieczorek.

Mężczyźni oczekują od swoich partnerek otwartości w sprawach ich zdrowia intymnego. Chcą wiedzieć, czy chodzą do ginekologa i jakie badania wykonują. Istnieje jednak grupa mężczyzn, którzy są zdania, że zdrowie intymne partnerki to jej sprawa osobista i nie ma potrzeby dzielić się tym tematem. Postawa ta jest wyraźnie skorelowana z wiedzą na temat badań profilaktycznych. Im mniejsza wiedza, tym mniejsze zainteresowanie zdrowiem partnerki. Celem tegorocznej odsłony jest zmiana zachowań wśród mężczyzn w postrzeganiu nowotworów kobiecych jako sprawy wyłącznie osobistej. Kampania ma dostarczyć im niezbędnej wiedzy by w pełni zainteresowali się życiem i zdrowiem kobiet. Aktywne życie zawodowe realizacja kolejnych celów, pasji nie pozwalają na dostateczną uważność. Zwyczajnie zapominają, że siłę ogniska domowego nie mierzy się ilością wspólnego czasu a przede wszystkim uwagą w najistotniejszych sprawach, jakim jest zdrowie. Każdy mężczyzna, widząc niepokojące objawy u swoich kobiet, muszą zdecydowanie nakłonić je do pójścia do lekarza specjalisty.




 

Mając świadomość swojej popularności, ulubiony aktor milionów Polek, Krystian Wieczorek, zgodził się zabrać głos w słusznej sprawie i zwrócić uwagę mężczyzn na zdrowie swoich ukochanych. Wspólnie z żoną po raz pierwszy wystąpił w akcji społecznej. Dlaczego ?

„Bo sprawa jest ważna – odpowiada Krystian Wieczorek. - Mam narzędzia jako aktor, osoba rozpoznawalna, by korzystać z tego do szczytnych celów, a nie autopromocji. To jedna z takich akcji, dla której warto się poświęcać, gdzie można uratować ludzkie życie. Nie wiem, czy jest jakiś inny, większy powód i wartość by wykorzystać siebie, by rozpowszechniać tak potrzebną ideę”.

„Bardzo się cieszymy, że możemy wziąć udział w projekcie, który promuje diagnostykę raka jajnika. Cieszę się, że jest ze mną mąż i jesteśmy w tym razem. Bo o to chodzi w całej kampanii – by poruszyć panów. Żeby się wspierać. To nie jest tak, że problem dotyczy jednej osoby. A co do nas, drogie panie, to po prostu trzeba się badać – dodaje Maria Wieczorek.

 



Rak jajnika każdego roku, po cichu, zabija w Polsce prawie 2 500 tysiąca kobiet.

Nowotwór jajnika to choroba, która niesie w sobie ogromny potencjał dramatu i cierpienia. Związane jest to w dużym stopniu z późną diagnozą tej choroby, najczęściej - w zaawansowanym stadium. Profesor Mariusz Bidziński, wybitny specjalista ginekologii onkologicznej, tegoroczny ekspert kampanii wyjaśnia:

„Nazywany „cichym zabójcą” nowotwór jajnika wywiera pewne piętno. I najgorsze jest to, że on wcale do końca nie jest taki „cichy”. Jest trudny do zdiagnozowania. Kobiety, które chorują na raka jajnika, są najczęściej w okresie menopauzalnym, czy pomenopauzalnym. Mogą mieć również i inne schorzenia, w tym dolegliwości żołądkowo-jelitowe. A ponieważ w większości dolegliwości dotyczą właśnie takiego dyskomfortu w obrębie tychże obszarów, m.in. wzdęcia brzucha, jego powiększenie, długimi tygodniami a nawet miesiącami krążą wśród lekarzy internistów i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Bardzo rzadko trafiają do specjalistów – ginekologów. Zresztą choroba może być rzeczywiście bardzo dyskretna, nawet w sensie dokładnego badania ginekologicznego i nie zawsze jesteśmy w stanie nawet przy pomocy dostępnych dzisiaj narzędzi, badań ultrasonograficznych,  zdiagnozować wcześnie nowotwór jajnika, bo te jajniki nie są powiększone. W badaniach obrazowych nie diagnozujemy dzisiaj struktury tego narządu, tylko jego wielkość: czy są jakieś elementy, które mogą dawać informacje o tym, że coś złego dzieje się w jajniku. A to są bardzo dyskretne zmiany. U kobiet, które mają przewlekłe problemy żołądkowo-jelitowe, każdy lekarz, czy to internista, czy to lekarz ogólny musi mieć świadomość, że tak również może zaczynać się choroba ginekologiczna, w tym rak jajnika. I jeśli po tygodniu, czy dwóch, leczenie nie przynosi efektu, to taka osoba musi być skierowana na badanie ginekologiczne. Dotyczy to również świadomości kobiet: jeśli ma dolegliwości żołądkowe i lekarz zapisał lekarstwa, które nie dają spodziewanego efektu, to musi poprosić o skierowanie  do ginekologa”.

 

Rak jajnika – chorobą genetyczną

Wszystkie choroby, w tym również choroby nowotworowe, mają tło genetyczne. Duża część elementów genetycznych wynika z tzw. predyspozycji rodzinnych i coraz więcej mutacji odpowiada za przekazy rodzinne. Pośród czynników zwiększonego ryzyka zachorowania na raka jajnika znajduje się dziedziczenie mutacji w genie BRCA1 i BRCA2, wcześniej przebyty rak piersi, występowanie raka jajnika i/lub raka piersi w bliskiej rodzinie. To około 15% przypadków.

Mutacje w genach BRCA1 i BRCA2 dziedziczymy po naszych rodzicach. Niestety, jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę IQS większość badanych nie słyszała, że mężczyźni mogą być nosicielami genu BRCA1, który mogą przekazać córce.
Warto zwrócić uwagę, że 40% mężczyzn nie chciałoby, bądź nie wie czy chciałoby poznać, czy jest nosicielem tego genu. Mężczyźni wzbraniają się nawet przed wiedzą, która mogłaby wspomóc działania profilaktyczne najbliższych osób, wolą żyć w niewiedzy, przyjmują postawę - „mnie to nie dotyczy”. 38% mężczyzn nie dopuszcza do siebie myśli, że mogliby zachorować na nowotwór, a blisko co drugi mężczyzna - że mogłoby to spotkać jego partnerkę.

To bardzo niepokojące wskaźniki, ponieważ wywiad rodzinny jest podstawową metodą oceny ryzyka wystąpienia raka jajnika. Wykrycie mutacji w tym genie jest również bardzo ważne z uwagi na określenie rokowania i wyboru leczenia. Rozpoznanie typu raka jajnika następuje na podstawie histopatologicznego badania materiału uzyskanego w czasie zabiegu operacyjnego. Jeśli w rodzinie były odnotowane zachorowania nowotworowe, powinno się niezwłocznie wykonać badania w kierunku mutacji w genie BRCA1 i BRCA2 oraz test ROMA (stężenie markera nowotworowego CA 125).

 

Diagnostyka jajnika.

Na nowotwór jajnika zapadają kobiety najczęściej po 50. roku życia i znacznie częściej dotyczy to kobiet, których matki chorowały na nowotwór piersi, jelita grubego czy też raka jajnika. Kobiety, u których występują mutacje w genie BRCA1 i BRCA2 są narażone bardziej niż pozostałe i powinny kontrolować się co 6. miesięcy.

Rak jajnika występuje także u kobiet w młodym wieku, dlatego każda kobieta po 20. roku życia powinna raz w roku wykonać badanie USG przezpochwowe czy też przez powłoki brzuszne.

Polecamy także ciekawy materiał poświęcony problematyce diagnostyki raka jajnika

 

Bezpłatne badania w kierunku diagnostyki raka jajnika.

W tym roku dzięki wsparciu Centrum Badań DNA Laboratorium Genetyki Medycznej w Poznaniu, organizacja dysponować będzie 150. kuponami na bezpłatne testy genetyczne w kierunku mutacji genu BRCA1, które przeznaczy na akcje specjalne w kobiecych magazynach i portalach internetowych. Żeby dostać bezpłatne badanie, należy śledzić fan page organizacji na FB - https://www.facebook.com/kwiatkobiecosci



Dodatkowo, dwa oddziały warszawskich sieci POLMED, przy ulicy Grzybowskiej i Wołoskiej w Warszawie (www.polmed.pl) zaproszą kobiety 03.10.2017 r. na specjalną akcję, tzw. drzwi otwarte, podczas których pierwsze 50. kobiet będzie mogło bezpłatnie wykonać usg przezpochwowe. Kolejnych 50. otrzyma możliwość wykonania tego badania w warszawskich placówkach POLMED z 40% zniżką. Każda z pań, która wykona badanie otrzyma dodatkowo kupon z 30% zniżką na wybrane badania w warszawskich placówkach medycznych POLMED. Zapisy będą przyjmowane telefonicznie od 25.09.2017 r. do 02.10.2017 r.


 

 

Partnerzy III odsłony Ogólnopolskiej Kampanii Diagnostyka jajnika.

Przeprowadzenie akcji specjalnych i promocji kampanii nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe firm: Toruński Zakład Materiałów Opatrunkowych S.A marka Bella, CBDNA, Malu Wilz, Bałtowskie Centrum Turystyczne, Sylveco, Hildegard Braukmann Kosmetik.


 


Partnerami merytorycznymi kampanii zostali: Narodowy Fundusz Zdrowia, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne, Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne, Międzynarodowe Centrum Nowotworów Dziedziczonych, Fundacja Małgorzaty Braunek – BĄDŹ.

 Partner medyczny kampanii: sieć placówek medycznych POLMED.


 


Partnerami medialnymi  zostali: - Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawska Szkoła Reklamy, IQS, Dorota Czoch, Przystanek Miłość, Lokal media, Weronika Jarząbek Photography, HealthTV, Magdalena Lisowska, Deer Logo Ida Nowosielska, StudentTV, Calm Water Studio, Lunar Six.


 


Patronat nad kampanią objęły magazyny i portale: Gentleman, Zwrotnikraka.pl, Medycyna praktyczna.pl,  Radio klinika,    Beautymission.pl,  Poradnik zdrowie.pl,  Moje zdrowie,  Niepłodnirazem.pl, Dobra mama, Imperium kobiet, Oh!me, Zatoka piękna,  Forumonkologiczne.pl, Wyleczto.pl, Damosfera.pl, Portalemedyczne.pl, Kliknij w zdrowie.pl, ,  Świat zdrowia,  4allwoman.pl, Wizaż.pl, Wp.pl.



Za organizację sesji zdjęciowej podziękowania dla: 



__________________________________________________________________________

Informacji na temat kampanii udzielają:

Paula Kucharska, paula@kwiatkobiecosci.pl, tel.+48 691 439 297

Agnieszka Żukowska, agnieszka@kwiatkobiecosci.pl, tel. +48 665 406 909