Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
X

Bądź na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter
dodaj

Sponsorzy i partnerzy

Kawa? Na zdrowie!
2014-06-17 08:25:48

Nie wyobrażasz sobie rozpoczęcia dnia bez filiżanki kawy? A może cały dzień upływa Ci pod znakiem kawowych ziaren? Zastanawiasz się, jaki wpływ (oprócz oczywiście przyjemności i pobudzenia) wywiera kawa na Twój organizm?


 

Kawa szkodzi czy pomaga? Odpowiedź nie jest oczywiście taka prosta – jak wszystko, co jemy, oddziałuje na nasze ciało. Kawa również ma swoje plusy i minusy. Nie zawiera właściwie żadnych wartości odżywczych, o ile oczywiście pijemy małą-czarną. Jednak kofeina w niej zawarta pobudza układ nerwowy i uwalnia adrenalinę do krwiobiegu – dzięki niej nasz organizm jest lepiej dotleniony, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne oskrzeli. To właśnie to dotlenienie powoduje, że odchodzi od nas senność.

 

 

Kawa samo zdrowie

Kofeina to cudowna sprawa – dzięki niej poprawia się nasza koncentracja, łatwiej kojarzymy. Bez kofeiny życia nie wyobrażają sobie studenci przed sesją, ponieważ jej działanie sprzyja wysiłkowi intelektualnemu. Również sportowcy powinni docenić jej działanie. Kofeina jest najczęstszym dodatkiem większości napojów energetycznych, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie lepszych wyników w sporcie.

Filiżanka kawy zaczyna działać dopiero 20-30 minut po spożyciu. Przy bardzo dużym zmęczeniu kawa wypita przed krótką drzemką spowoduje, że będzie ona dużo bardziej efektywna. To wszystko dzięki temu, że kawa przyspiesza akcję serca i podnosi ciśnienie krwi, co usuwa senność i działa pobudzająco.

 

 

Kawa na raka!

Kawa to nie tylko orzeźwienie i lepsze samopoczucie. To również ochrona naszego organizmu. Regularne picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowania na raka – im więcej jej pijemy dziennie tym lepiej. Osoby, które piły nawet 6 filiżanek dziennie ryzyko zachorowania spadało aż o 35%! Dodatkowo kawa zawiera przeciwutleniacze antynowotworowe. Najlepiej działają one jako profilaktyka raka jelita i pęcherza – w odcinku jelita grubego wchłaniane są w największych ilościach przeciwutleniacze, a sama kawa działa moczopędnie, dzięki czemu szkodliwe substancje są usuwane z organizmu szybciej i efektywniej.

 

Kawa działa również przeciwko rakowi wątroby. Picie 2 filiżanek dziennie zmniejsza ryzyko zachorowalności średnio o 43%, zaś kobiety pijące powyżej 3 filiżanek dziennie zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi.

 

 

Kawa – czy dla wszystkich?

Oczywiście we wszystkim trzeba znać umiar. Kawa może spowodować migrenę – jeśli pijemy ją na ból głowy, początkowo stłumi go ona, ale potem może nastąpić dużo silniejszy nawrót. Kawa wypłukuje również wapń, co może być przyczyną osteoporozy. Uwaga też na ciśnienie! Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny kawy unikać. Pić czy nie pić? Oto jest pytanie. Jeśli jednak nie masz żadnych przeciwwskazań lekarskich, spokojnie możesz sobie pozwolić na 1 do 3 filiżanek dziennie. Pamiętajmy jednak, że mowa jest tu tylko o kawie czarnej, bez dodatków – syropów, mleka, bitej śmietany. Z takimi mieszaninami powinny uważać wszystkie osoby, które mają tendencję do tycia. To nie kawa szkodzi, tylko wszystkie dodatki do niej dołożone!