Wystartowała jubileuszowa X odsłona Kampanii Społecznej
„Piękna, bo Zdrowa”
Drogie Panie, Wasze zdrowie! #ZDROWIEPAŃ

Ogólnopolska Kampania Społeczna „Piękna, bo Zdrowa”, której organizatorem jest Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości powstała po to, aby edukować i zwiększać świadomość Polek na temat profilaktycznych badań ginekologicznych. Kampania “Piękna, bo Zdrowa” jest jednym z podejmowanych przez Organizację działań mającym na celu walkę z rakiem szyjki macicy.

To już X. odsłona kampanii „Piękna, bo Zdrowa” – w zeszłym roku podczas dwóch dni Inauguracji kampanii „Piękna, bo Zdrowa” 2018, na placu Defilad przed Kinoteką, udało się przebadać ponad 600 kobiet (pierwsze 500 Pań mogło również wykonać testy genetyczne na określenie poziomu onkoprotein E6- E7 wirusa HPV 16/18). 20 z nich otrzymało wynik patologiczny, a 5 zostało w trybie natychmiastowym wysłanych do szpitala. Jest to dowód na to, że kampania jest wciąż ważna i potrzebna. Celem tegorocznej komunikacji jest dowartościowanie kobiet i ukazanie im powodów, dla których one i ich zdrowie są ważne.

Co roku Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości zaprasza do kampanii nowe Ambasadorki. Przez te 9 lat Kwiat Kobiecości wsparło prawie 60 cudownych Pań, które razem z Idą Karpińską swoim autorytetem pomagały w skutecznym dotarciu do kobiet.
Ze względu na jubileuszowy charakter kampanii, Kwiat Kobiecości zmienił dotychczasową koncepcję i do współpracy, jako Ambasadorów zaprosił Panów. W X. edycję zaangażowali się:
Łukasz Konopka, Dawid Kwiatkowski, Cezary Pazura, Andrzej Piaseczny i Maciej Orłoś.

„Mężczyźni mają duże możliwości na tym polu, żeby porozmawiać ze swoimi kobietami, żeby namówić je do tego żeby się przebadały.” mówi Andrzej Piaseczny, jeden z Ambasadorów kampanii „Piękna, bo Zdrowa” 2019.

Drogie Panie, Wasze zdrowie! #ZDROWIEPAŃ

 

 

 

Inauguracja kampanii „Piękna bo Zdrowa”, odbyła się pod Pałacem Kultury i Nauki od strony Kinoteki w weekend 11-12.05.2019 r. w godzinach 8:00-22:00.

Dzięki wsparciu Centrum Medycznego POLMED 1000 kobiet mogło wykonać w cytobusie bezpłatne badanie cytologiczne. Dodatkowo wykonanych zostało również 200 testów genetycznych na obecność wirusa HPV 18 oraz HPV 16 – genotypy wysokiego ryzyka raka szyjki macicy najczęściej występujące w Polsce, ufundowane przez laboratoria medyczne Synevo Sp. z o.o.

Każda Pani, która skorzystała z bezpłatnego badania otrzymała upominek oraz zniżkę na pakiet badań „Kontrola stanu zdrowia kobiety” zawierający 12 badań (TSH; FERRYTYNA; HBA1C; ALT; BILIRUBINA; CHOLESTEROL; TRIGLICERYDY; KREATYNINA ; WAPŃ; MAGNEZ; Apo-A; Apo-B) do wykonania w Punktach Pobrań Synevo, dostępnych na terenie całego kraju. Wszystkie Panie mogły skorzystać z bezpłatnych porad wizażowych w mobilnym salonie piękności firmy INGLOT. Oba pojazdy znajdowały się będą na terenie Pałacu Kultury i Nauki.

W tym samym czasie na terenie PKiN (przed kinem KINOTEKA) powstało „Miasteczko Kobiet” w którym będzie można skorzystać z porad specjalistów w zakresie profilaktyki zdrowotnej, medycznej i nie tylko.

Oczywiście mamy świadomość, że profilaktyka nie dotyczy tylko kobiet. Mężczyźni i dzieci również znaleźli tu coś dla siebie! Podczas paneli dyskusyjnych poruszaliśmy tematy ogólnej profilaktyki zdrowotnej, a w namiocie kampanii „Dłuższe życie z cukrzycą”, przygotowanym przez firmę Boehringer Ingelheim, można było wykonać bezpłatne badania poziomu glukozy we krwi i ciśnienia krwi oraz porozmawiać z dietetykiem.

Dla najmłodszych zapewniliśmy bezpłatne atrakcje: gry i zabawy, warsztaty bartnicze, dmuchańce przygotowane przez Partnerów: Gwarek- Centrum Aktywnego Wypoczynku, Lasy Państwowe i Skakanka.

Na uczestników wydarzenia czekały bezpłatne zimne i gorące napoje oraz słodki poczęstunek przygotowany dzięki wsparciu firmy Amica.

Na miejscu można było spotkać Ambasadorów kampanii, którzy zachęcali wszystkie Panie do wykonania bezpłatnej cytologii.

Partnerem wydarzenia było Miasto Stołeczne Warszawa. Patronat honorowy objął Prezydenta m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski.

Na terenie „Miasteczka Kobiet” usytuowana została scena, na której realizowany był program merytoryczno-rozrywkowy: bloki tematyczne dotyczące rozmaitych dziedzin, występy artystyczne (m.in.: stand up Kasi Pakosińskiej, recital Edwarda Hulewicza, występ takich artystów jak: Dawid Kwiatkowski, Paula „Curly” Kucharska, Beata Orbik, Sonia M, Royal Acoustic) oraz konkursy z nagrodami moderowane przez Radio Kolor. Każdy dzień inauguracji zwieńczony został dwoma filmami o tematyce kobiecej w ramach kina letniego.


BEZPŁATNE BADANIA CYTOLOGICZNE

W czasie trwania kampanii (11.05-13.06.2019), za pośrednictwem partnerskich magazynów, dystrybuowanych było 5000 szt. bezpłatnych zaproszeń na badanie cytologiczne oraz vouchery z 20% zniżką na konsultację ginekologiczną, HPV met. PCR, USG ginekologiczne, USG piersi ufundowane przez Partnera Medycznego kampanii POLMED, właściciela Centrów Medycznych w całej Polsce. Zaproszenia można było znaleźć w: dwumiesięczniku „Dobra Mama” (evt.7.05), miesięczniku „Olivia” (evt.9.05), miesięczniku „Świat Zdrowia” (evt.1.06) i „Moje Zdrowie” (evt.1.06), dwutygodniku „Tina” (evt.22.05) oraz miesięczniku „Avanti” (evt.31.05). Dodatkowo po raz pierwszy Kwiat Kobiecości zorganizował cykl Dni Otwartych w partnerskich placówkach medycznych w Polsce. Podczas akcji kobiety mogły wykonać stacjonarnie bezpłatne badania w kierunku wykrycia raka szyjki macicy.

Placówki, które  potwierdziły swój udział w akcji: Centrum Medyczne Mediconcept we Wrocławiu, Centrum Medyczne Salve Medica w Łodzi, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska SANUS w Zabrzu, Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w Starachowicach, Szpital Powiatowy w Chrzanowie oraz Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny w Warszawie. Każda Pani, która skorzystała z badania, otrzymała upominek.

Najważniejsza w skuteczności profilaktyki jest systematyczność. W codziennym pędzie często zapominamy o tym co naprawdę ważne- zdrowiu. W ramach działań Organizacji Kwiat Kobiecości, powstała aplikacja – Niezapominajka, mająca na celu przypominanie o podstawowych profilaktycznych badaniach dla kobiet oraz ich partnerów. Aplikację można będzie pobrać za darmo w sklepach z aplikacjami. Twórcą aplikacji jest Partner kampanii Piękna bo zdrowa – firma Setapp Sp. z o.o.

SPONSORZY, PATRONI MEDIALNI, PARTNERZY

Szerokie zasięgi kampanii „Piękna, bo Zdrowa” nie byłyby możliwe gdyby nie wsparcie sponsorów: Amica, Boehringer Ingelheim, TZMO SA – marka Bella oraz Volvo Trucks Polska. Patronat honorowy objął Prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski. Patronat merytoryczny nad kampanią objęli: firma badawcza IQS, która specjalnie na potrzeby kampanii przygotowała badania społeczne, Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Narodowy Fundusz Zdrowia, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Polskie Towarzystwo Psychologiczne oraz Lasy Państwowe.

Koncept kreatywny i opracowanie key visuala kampanii zawdzięczamy agencji marketingowej Advalue. Fotografowali: Borys Synak i Sebastian Dziechciarz, retusz: Maria Biełuszko. W tym roku za strategię działań marketingowych, koncepcję form audio i video, działania digitalowe oraz dystrybucję treści odpowiada agencja reklamowa Brown Sugar. Za produkcję making of oraz działań video z sesji zdjęciowych i finału na platformach socialowych odpowiada Warszawska Szkoła Reklamy przy wsparciu Domu produkcyjnego Slow Art oraz Szkoły Wizażu i Charakteryzacji SWiCH. Zdjęcia backstage zapewniła Katarzyna Gołąbska Photography oraz Anita Kot (Warszawska Szkoła Reklamy).

Spot wyemitowany został w Kinie Atlantic w Warszawie, w Kinotece, we wszystkich kinach sieci Helios,  na nośnikach wizualnych MOVE TV w fitness klubach  oraz w sieci sklepów Tesco  w całej Polsce, na nośnikach wizualnych należących do LokalMedia w sieci sklepów PIOTR I PAWEŁ oraz w INTERMARCHE w całej Polsce, a także w komunikacji miejskiej w Warszawie.

 

Patronat medialny nad kampanią objęło Radio Kolor oraz magazyny: Moje Zdrowie, Świat Zdrowia, Olivia, Tina, Dobry Tydzień, Głos Mordoru, Moda na Zdrowie, Tesco Magazyn, Dobra Mama, Avanti, Newsweek Zdrowie oraz portale: Wirtualna Polska, polki.pl, mamotoja.pl, plodnosc.pl, plodnadieta.pl, beautymission.pl. Do akcji włączyły się również: damosfera.com, kobiecydzien.pl, kobietazklasa.pl, lowedin.pl, Medycyna Praktyczna, republikakobiet.pl, zatokapiekna.pl.

IQS – BADANIA SPOŁECZNE

„Wśród Polek rośnie świadomość dotycząca profilaktyki zdrowia ginekologicznego. Kobiety wiedzą, że dbać o siebie to nie tylko dobrze wyglądać, ale także być zdrową.

Na przestrzeni ostatnich 4 lat obserwuje się pozytywny trend związany ze wzrostem regularnych wizyt u ginekologów, a także obniżaniem średniego wieku wykonania pierwszej cytologii (z 24 na 22 lata). Mimo tych pozytywnych zmian nadal powszechny jest strach przed wykryciem choroby. Obserwujemy kobiety od 4 lat i widzimy, że lęk ten wcale nie maleje, i dla części kobiet niezmiennie jest jedną z głównych przyczyn unikania badań profilaktycznych.

Mężczyźni raczej nie są wsparciem w tej kwestii. Sami rzadko dbają o profilaktykę swojego zdrowia (tylko co trzeci mężczyzna bada się regularnie), więc i profilaktyka chorób partnerki nie jest dla nich priorytetowym tematem, a ich wiedza na ten temat jest raczej powierzchowna.

Intuicja podpowiada panom, że kobiety powinny wykonywać różne badania regularnie – często podają zawyżoną częstotliwość wykonywania poszczególnych badań niż rzeczywiste rekomendacje lekarzy. Zapytani jednak na czym polegają podstawowe badania diagnostyczne, takie jak mammografia, cytologia, czy USG dopochwowe bardzo rzadko wykazują się orientacją w temacie. Co trzeci mężczyzna nie wie, co to jest badanie mammograficzne, więcej niż połowa mężczyzn nie orientuje się na czym polega USG dopochwowe, czy cytologia, o kolposkopii praktycznie nie wiedzą nic.

Mężczyźni nie postrzegają dbania o zdrowie partnerki jako sposobu na okazanie im swojej troski. Wprawdzie przyznają, że może to być objawem zaangażowania, sposobem okazania uczucia, jednak niedbanie o te sprawy wcale nie świadczy o ich braku. Ich zadaniem mężczyzna ma prawo nie orientować się w tej tematyce, a troskę o partnerkę okazuje w zupełnie inny sposób. Najpowszechniejszym z nich jest wsparcie w codziennych obowiązkach domowych. Wysoko na męskiej liście, szczególnie u młodszych panów, jest też rozpieszczanie partnerki, zapewnianie jej różnorakich rozrywek, w postaci np. wypadów do kina, teatru, kupowania prezentów, kwiatów.

Dbałość o zdrowie zdecydowanie jest jednym z najrzadziej wymienianych sposobów na okazanie troski o partnerkę. Wprawdzie nie jest to niczym wstydliwym ani nie odbiera mężczyznom męskości, jednak najwyraźniej też jej nie dodaje, aktualnie nie jest niczym społecznie pożądanym, taki sposób myślenia nie jest typowy dla współczesnych Polaków.” – mówi Marta Rybicka, Business Unit Director w IQS, która koordynowała badania.